Veilig bedienen

Veilige procedures en routines en  bij het bedienen van sluis en brug

Veilig bedienen vergt kennis en inzicht in hoe om te gaan met risico’s. De consequenties van fouten zijn potentieel hoog; schade aan kunstwerk, schepen, voertuigen op de weg, ernstig gewonden en mogelijk dodelijke slachtoffers. Het vervolg van deze module is de training Risicomanagement.

Duur: 1 dag
Doelgroep: Beginnend en ervaren operators op een sluis of brug, senior-operators op (afstand)bedieningscentrales, (senior) verkeersleiders op verkeersposten, teamleiders, roosterplanners, beleidsmedewerkers en -adviseurs
Doelstelling: De deelnemers krijgen inzicht in het systeem van het beheersen van risico’s in het werkveld. Daarbij staat het eigen handelen en beslissen centraal. De deelnemers worden gestimuleerd veilig denken en handelen als integraal deel van het gehele werkproces te beschouwen.

 

Inhoud:

• Wetboek van Strafrecht, rol van politie en justitie bij ongevallen, strafproces;
• Begrippen als gevaar, risico, kans en consequentie en de samenhang hiertussen;
• Risicomatrix, wat is het en hoe kun je deze praktisch gebruiken;
• Maatregelen om de veiligheid te verzekeren – controlehiërarchie;
• Maatregelen om consequenties van een ongeval in te dammen – incidentmanagement;
• Praktische voorbeelden ter lering voor de toekomst.

 

Studiebelasting:

• Klassikaal: 1 dag;
• Thuisstudie: 4 uur voor aanvang en mogelijkheid tot werkopdrachten.

 

Studiemateriaal:

• Studiemap Veilig Bedienen;
• Werkopdrachten optioneel.

 

Maatwerk mogelijk:

Ja, specifieke situaties van het areaal van de vaarwegbeheerder kunnen in de werkopdrachten verwerkt worden.


 

Bediening op afstand
binnenvaartpolitiereglement
Veilig bedienen
Nautische Kennis 1
Nautische Kennis 2
Corridor groot
Vaarwegmarkering
Deel het op Sociale media